O Piaggio

Historie továrny Piaggio

Nový obrázekHistorie PIAGGIO & C. s.p.a. začala rokem 1884, kdy Enrico Piaggio a jeho syn Rinaldo založili společnost Society Piaggio s úmyslem vyvíjet aktivity
v loďařském průmyslu. Postupně se na začátku 20. století přes výrobu železničních vozů firmě podařilo razantně proniknout do světa aeronautiky, přičemž se Rinaldo Piaggio obklopil špičkovými techniky. Světová válka přinesla nová odvětví a Piaggio začalo vyrábět letadla.V roce 1917 zakoupila společnost nový závod v Pise a o 4 roky později získala i závod v Pontedera, který se stal centrem letecké výroby -vrtulí, motorů i kompletních letadel. Před a během druhé světové války patřilo Piaggio mezi přední italské výrobce letadel. Z toho důvodu se závody společnosti staly za druhé světové války vojenskými cíly a továrny v Janově, Finale Ligure i Pontedera byly zcela zničeny.

tovarna PiaggioV roce 1946 zahájili synové Rinalda Piaggia Enrico a Armando proces znovuzrození značky a pokusili se o obnovu závodu v Pontedera. Prvořadým kritériem pro výrobu dopravní techniky po druhé světové válce byla minimalizovaná spotřeba pohonných hmot a dále maximálně snížená spotřeba surovin pro výrobu dopravní techniky. Díky této ekonomické situace nabídla řada výrobců jednoduchá technická řešení vzduchem chlazených motorů
v provedení dvoutaktních motorů, které odpovídaly požadavkům tohoto období. Itálie byla vždy technickou baštou ve stavbě malolitrážních automobilů a tříkolek. A nemůžeme se tomu divit, protože pro provoz v úzkých uličkách historických měst nebylo možné použití velkých limuzín, či nákladních automobilů. Proto právě Itálie odstartovala éru stavby malých automobilů a tříkolek napříč poválečnou Evropou.

Díky usilovné práci Enrica Piaggia se zrodila Vespa,výsledek snahy o vytvořené nízkonákladového stroje pro masy.

vespa32Brzy přišel první prototyp známý jako MP 6. Dne 23. dubna 1964 si nechalo Piaggio svou Vespu patentovat a za prvních 20 let (1946 – 1965) vyrobili až 3 milióny kusů. Firma Vespa jako tradiční výrobce skútrů a tříkolek otevřela později další trh, tentokrát s možností dodávek malolitrážních automobilů.  Vzniklo velmi pohledné kompaktní vozidlo pro dva pasažéry s úložným prostorem za sedadly.

vespa 400Dvouválcový vzduchem chlazený motor Vespa 400 ccm včetně ventilátoru nuceného chlazení motoru dával malému vozu s váhou do 800 kg velkou dynamičnost.

Jednoduché avšak účelné uspořádání interiéru pro 2, resp.2+2 pasažéry se stalo určitým vzorem budoucí konstrukce evropských miniautomobilů. Nelze podložit konkrétně, ale zlí jazykové tvrdí,

že tento motor Vespa se stal základem motorického vybavení legendárních automobilů Fiat 500 a později Fiat 650 se vzduchem chlazeným dvouválcem. Bratři nadále pracovali na nových modelech a jejich vylepšení a i přes občasné nezdary se stala Vespa nejprodávanější značkou skútrů.

Historie tříkolek APE

Historie tříkolek APE se píše již od roku 1948, kdy spatřil světlo světa první model APE 125. Jednomístná otevřená nákladní tříkolka s motorem umístěným vzadu, pohonem zadních kol a vzduchem chlazeným dvoudobým motocyklovým jednoválcem. Přední část, na kterou byla nasazena kabina řidiče, pocházela z klasické Vespy (moped). APE 125 disponoval nosností 200 kg. Další modely APE C a APE D se objevily v letech 1954 a 1958.

ApeObjem motoru se zvýšil na 170 cm3 a kabina řidiče mohla být s dveřmi nebo otevřená. Jeden světlomet byl umístěn na předním blatníku. V šedesátých letech se objevily různé modifikace. APE Pentaro‘ bylo původně vybaveno 5 koly a je vybaveno zařízením pro připojení dvoukolového přívěsu. Pentaro‘ APE bylo vytvořeno jako valník a dodávka. APE MPV zlepšilo komfort pro řidiče díky volantu namísto řídítek. APE MPV obsahovalo také dva reflektory, které byly nainstalovány na předním panelu. APE 50 – bylo poprvé vyrobeno roku 1969 a bylo první vozidlo ze série APE, které bylo klasifikována jako „moped“. Firma chtěla zopakovat úspěch modelu Vespa 50 v oblasti jednostopých, lehkých užitkových vozidel. Kabina APE 50 neměla žádné dveře. Motor byl 2taktní a mohl nést až 200 kg užitečného zatížení. Model APE 50 byl k dispozici jako furgon a pick up. Léta osmdesátá přinesla dieselovou verzi s nosností 700 kg a nové nástupce starých modelů s vyšší nosností. V posledním desetiletí minulého století se firma věnovala spíše faceliftům a tvorbě speciálních modelů.

Ape C

APE Pentaro

APE 50

Back to top